5 Wintersport Fotografie Tips

Het is weer zo ver... In de bergen is de eerste sneeuw aan het vallen en dat is een onweerstaanbare uitnodiging voor de wintersporters onder ons. Binnen enkele weken trekken de skiers, langlaufers en snowboarders richting de Alpen en richten hun camera's op alles wat interessant lijkt. Maar wanneer de foto's achteraf bekeken worden kan de teleurstelling groot zijn. foto's onderbelicht, sneeuw die grijs lijkt, wazige beelden... Komt dit je bekend voor?

Lees verder, Ik zet hier wat tips voor jullie op een rijtje om die je wintersportfoto's naar het volgend niveau te tillen.

Belichting
Wanneer het mooi weer is en de bergen en skipistes baden in het zonlicht kan het wel eens zijn dat zelfs je zonnebril niet genoeg is om het sterke licht te dimmen. Het licht reflecteert op de witte sneeuw en versterkt de zo al sterke hoogtezon. Ook je camera heeft hier last van. Zeker wanneer je in de automatische modus fotografeert. Je camera bekijkt de scene, doet zijn algebra en beslist om de foto te onderbelichten. Aangeraden is dus om in dergelijk situaties in manuele modus te fotograferen of om je "belichtingscompensatie" in automatische modus een "stop" te overbelichten. Zoek in de handleiding van je camera naar "belichtingscompensatie"

(wat bedoelt men met een "stop" in fotografie?
Een stop is een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht dat de sensor van de camera bereikt bij het maken van een foto. Wanneer je iemand hoort zeggen dat hij de belichting met 1 stop gaat verhogen, bedoelt hij dus dat hij de belichting op de foto gaat verdubbelen in vergelijking met de vorige foto.)

Witbalans
Wanneer je in JPEG fotografeert is het belangrijk dat je je witbalans voor iedere scene juist instelt. Fotografeer je in volle zon dan zet je je witbalans op het zonnetje, is het bewolkt dan zet je'm op 't wolkje en zo verder. Doe je dit niet en fotografeer je bijvoorbeeld een skiër bij mooi weer met je witbalans op "bewolkt" ga je een blauwe zweem krijgen in de sneeuw. 
Wanneer je in RAW fotografeert is de witbalans instelling van je camera niet zo van belang omdat je hoe dan ook de foto's moet na-verwerken en dan ook je witbalans juist kan zetten.

Sluitersnelheid
Ga je actiefoto's schieten van skiers of snowboarders die lijken afgeschoten te zijn door een kanon en over jumps en halfpipes denderen is het van belang dat je sluitersnelheid snel genoeg staat. Vanaf een sluitertijd van 1/1000 van een seconde ga je de meeste actie wel kunnen "bevriezen". Ga je te langzaam in sluitertijd loop je het gevaar om bewegingsonscherpte of wazige onderwerpen te krijgen. Hier heeft een spiegelreflex camera wel degelijk een voordeel op compact camera's.

Compositie
Maar belangrijker dan alle technische knowhow en instellingen is je compositie. Probeer je onderwerp niet altijd in het midden van je beeld te plaatsen, denk aan de regel van derden. houd rekening met je achtergrond. Niets zo storend als de mast van een skilift die uit het hoofd van je onderwerp groeit of een lelijk gebouw achter die snowboarder die net een perfecte 360 maakte. Houd de horizon in het oog, die zou over het algemeen 'horizontaal' moeten zijn.

Blijven gaan
Als laatste tip wil ik nog even mee geven dat je batterijen veel sneller leeg raken in de koude. Zorg dus zeker dat je minstens één of twee extra batterijen bij je hebt en draag deze op je lichaam, in je jas of broekzak zodat hij warm blijft. Blijf proberen, als je slechts één foto per dag maakt is de kans dat je een fantastische shot maakt vrij klein. Maak veel foto's, verander composities en leer van het resultaat. Het is onmogelijk om in een dag (of vakantie) al de perfecte foto's te maken.

Groeten,
Raf